گوش, مقالات عملی داروسازی

دلایل درد گوش

روزانه افراد زیادی با گلایه از درد گوش به داروخانه مراجعه می کنند. اگر شما هم چنین تجربه ای داشته اید مطلب زیر برای شما می تواند مفید باشد.

موم گوش

مجرای گوش دائم در حال ترشح ماده مومی شکلی برای محافظت از گوش در برابر ورود آب وذرات خارجی و حتی حشرات ریز به داخل گوشهاست. افزایش ترشح موم یکی از مهمترین دلایل درد در گوش و کاهش شنوایی است. اگر شما با احساس موجود جسم خارجی عادت به خاراندن گوش خود دارید یا دائم برای تمیز کردن گوش خود از گوش پاک کن استفاده میکنید، نه تنها باعث تحریک مجاری ترشحی موم و افزایش تولید آن می شوید بلکه موم را بیشتر به داخل حفره فرو کرده و به پرده صماخ میچسباند. فشرده شدن موم و چسبیدن به پرده صماخ مهمترین عامل خارش گوش و کاهش شنوایی در بزرگسالان است.

برای حل این مشکل با مراجعه به پزشک میتوان نسبت به شستشو یا وکیوم موم ها با استفاده از دستگاه های تخصصی اقدام نمود. برای شستشوی گوش ابتدا با استفاده از قطره گلیسرین فنیکه موم را نرم کرده و سپس با قطره الکل بوریکه چسبندگی موم را کاهش میدهند تا با فشار سرم شستشو به راحتی از داخل گوش شسته شده و خارج شود. برای این کار میتوان از محصولات دیگری مثل قطره گوشی ایرگل نیز استفاده کنید.

آب رفتن داخل گوش

پس از استحمام و یا شنا در استخر، ورود آب در گوش موجب ناراحتی های مثل درد و وزوز و گرفتگی گوش میشود. برای پیشگیری میتوانید با استفاده از پنبه های آغشته به وازلین  و یا محافظ های گوش مانع ورود آب به داخل حفره گوش شوید. در صورتی که پیشگیریها مثمر ثمر واقع نشد، قطره الکل بوریکه میتواند با تسهیل خشک شدن آب تا حد زیادی مشکل را برطرف نماید.

عفونت گوش خارجی

استفاده از وسائل نامناسب برای خاراندن مجرای گوش میتواند منجر به ایجاد خراش های ریزی شود. این خراش ها علاوه بر التهاب و درد، محل مناسبی برای رشد قارچها و عفونتها می باشند. برای درمان چنین مشکلاتی استفاده از محلولهای ضد قارچ جلدی مانند لوسیون کلوتریمازول و یا آنتی بیوتیکهای همچون استیک اسید یا سیپروفلوکساسین  به همراه کورتونهایی مثل بتامتازون یا هیدروکورتیزون صرفا با تجویز پزشک قابل استفاده است. علاوه بر درمان های دارویی میتوان از قطره گوشی لامیژکس استفاده نمود.

تغییر فشار هوا

تغییر فشار هوای دو سمت پرده صماخ بر اثر تغییر ارتفاع میتواند موجب درد و یا گرفتگی در گوش شود. مجرای استاش مسئول تنظیم فشار هوا در دو طرف پرده صماخ است. جویدن آدامس یا مکیدن آب نبات راه حل آسانی برای حل این مشکل است. در مواردی مثل سرماخوردگی که التهاب گلو موجب گرفتگی مجرای استاش میشود، ما شاهد همین علایم می باشیم. مکیدن آبنبات سرد علاوه بر تاثیر مثبت بر رفع التهاب گلو، تا حد زیادی این مشکل را نیز برطرف میکند.

التهاب گوش داخلی

گلو دردهای چرکی، حساسیت و عفونتهای گوش داخلی مهمترین عامل درد گوش در بزرگسالان میباشد. استفاده از قطره های گوشی در این موارد بی تاثیر هستند.

عفونت گوش داخلی نمود و علایم خاص خود را دارد  در این موارد علاوه بر درد گوش، احساس سرگیجه و بروز تب بسیار شایع است. برای درمان غفونت های گوش داخلی در صورتی که عامل بیماری زا باکتریای باشد پزشکان آنتی بیوتیک های خوراکی و یا تزریقی تجویز میکنند. در صورتی که عوامل حساسیت زا نیز در بروز التهاب گوش داخلی دخیل باشند، مصرف داروهای ضد حساسیت نیز توصیه میشود.

سایر موارد

موارد دیگری نیز میتوانند باعث احساس درد در گوش باشند. پوسیدگی های دندانی، عفونت در ریشه دندانها، در رفتگی مفصل فک و حتی ورود حشرات و اجسام خارجی میتواند عامل درد گوش باشد.

در هر حال مهمترین توصیه در صورت بروز درد گوش مراجعه به پزشک در اولین فرصت ممکن و معاینه دقیق گوش می باشد.

از استفاده خودسرانه از قطره های گوشی اکیدا خودداری کنید زیرا احتمال پارگی پرده صماخ و آسیبهای غیر قابل جبران به شنوایی وجود دارد.  برخلاف تصور عامه مردم، گوش پاک کن ها فقط و فقط برای نظافت لاله گوش مورد تایید است و به هیچ وجه نمیبایست داخل حفره گوش شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *