اعتیاد, مقالات عملی داروسازی

تست اعتیاد ازدواج شامل چیست و چگونه انجام می شود؟

تست اعتیاد ازدواج

تست اعتیاد ازدواج :

در بدن کسی که هر نوع ماده مخدری مصرف ‌کند ترکیبات خاصی در خون و بافت‌ها ذخیره می‌شوند. اکثر این ترکیبات از طریق ادرار از بدن خارج می‌شوند. بنابراین تست ادرار افراد می‌تواند نشان دهنده مواد مصرفی توسط آن‌ها باشد. علاوه بر ادرار، این ترکیبات در عرق، بزاق و حتی خون هم وجود دارد. اما آزمایش ادرار به دلیل ارزان و در دسترس بودن و نتیجه گیری سریع نسبت به سایر روش‌ها رایج‌تر است.

تست های ادراری معمولا به یکی از دو شکل زیر انجام می‌شوند:
تست ده گانه

در این آزمایش، ادرار افراد را از نظر وجود موادی از جمله شیشه (آمفتامین و متامفتامین)، گل(حشیش، ماری جوانا، علف) ترامادول، متادون، قرص‌های روانگردان و داروهای آرامبخش- خواب آور بررسی می‌کنند.

تست پنج گانه

در این تست وجود پنج مورد از مواد اعتیادآور پرمصرف مانند شیشه (آمفتامین و متامفتامین)، مورفین، متادون، گل(حشیش، ماری جوانا، علف)را در ادرار فرد بررسی می‌کنند.

 

تست اعتیاد ازدواج شامل چیست و چگونه انجام می شود؟

تست اعتیاد ازدواج در ایران از طریق آزمایش ادرار انجام می‌شود. بسیاری از افراد هنوز نمی‌دانند که آزمایش اعتیاد ازدواج شامل چه مواردی می شود.

با توجه به شیوع مصرف شیشه، گل و حشیش در میان جوانان به نظر می‌رسد که برای شروع زندگی مشترک به ویژه در موارد مشکوک، انجام تست‌های تکمیلی ضروری است. افراد در صورت تمایل می‌توانند از کیت‌های تشخیص یا سایر روش‌های آزمایش استفاده کنند.

به دلیل اهمیت این موضوع، مراکز نمونه‌ گیری به دوربین‌های مداربسته مجهز هستند تا امکان دستکاری و تغییر نمونه ادرار به حداقل برسد.

آزمایش خون زمانی نتیجه درستی ارائه می‌دهد که زمان زیادی از مصرف مواد مخدر نگذشته باشد. در صورتی که نمونه ادرار فرد می‌تواند مواد مخدری را که روزها از مصرف آن گذشته را شناسایی کند.

مصرف قرص‌هایی مثل استامیتوفن کدئین، ویتامین‌ های گروه B و برخی از انواع مسکن‌ها می‌تواند نتیجه این تست را به صورت کاذب، مثبت کند. پس لازم است که حدود یک هفته پیش از آزمایش اعتیاد، از مصرف این داروها خودداری شود. این یک آزمایش ضروری است و نتیجه آن برای تکمیل مدارک لازم برای عقد لازم است.

البته باید به این نکته توجه کرد که آزمایش اعتیاد نیز مانند هر آزمایش دیگری می‌تواند خطا داشته و برخی از نتایج را به صورت منفی یا مثبت کاذب نشان دهد. ضمنا مصرف بعضی از داروها می‌تواند نتایج به دست آمده را تغییر دهد. برخی از این موارد عبارتند از:

  1. مثبت شدن تست حشیش یا ماری جوانا پس از مصرف ایبوپروفن
  2. ایجاد خطا در آزمایش هروئین یا کوکائین در اثر مصرف بعضی از آنتی بیوتیک‌ها مثل آموکسی سیلین
  3. مثبت شدن تست آمفتامین بعد از مصرف گروهی از مسکن‌ها یا ضدحساسیت ها
  4. اختلال در نتیجه تست کوکائین به دلیل وجود اثرات بی‌حس کننده‌های دندانپزشکی مثل لیدوکایین

به کسانی که برای آزمایش اعتیاد به آزمایشگاه مراجعه می‌کنند توصیه می‌شود که بین ۷۲ ساعت تا یک هفته پیش از آزمایش از مصرف چنین داروهایی خودداری کنند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و مطالب جدید ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *